Za posledních 5 let však nejrychleji rostl prodej potravin a nápojů; jeho podíl na e-commerce trhu byl dříve minimální, zatímco koncem roku 2021 dosáhl až 5 %.
Za posledních 5 let vzrostl podíl online prodeje ve střední a východní Evropě (CEE region) o 9 %. Aktuálně tak představuje 15% všech nákupů. Vyplývá to z průzkumu globální realitně-poradenské společnosti CBRE.
Experti firmy predikují, že za 4 roky by měly online nákupy představovat přibližně 20procentní podíl. Největší růst online prodeje zaznamenaly v sousedním Česku a Polsku. V jejich případě může být nárůst o 4 roky téměř čtvrtinový.
„Online prodej v CEE regionu roste již několik let. Impulsem byla přitom hlavně pandemie, která růst ještě zrychlila a diktovat tempo růstu bude iv příštích letech. Mezi nejoblíbenější kategorie zboží nakupovaného přes internet přitom patří elektronika, a to s podílem 14%. Za ní se nacházejí oděvy a obuv s 10procentním podílem,“ říká Carmen Ravon, Head of Retail Occupiers CEE, CBRE.
Jak dále dodává, roste i podíl nákupů v kamenných prodejnách ai v tomto případě jsou prognózy optimistické. V tomto případě zákazníci nejčastěji nakupují potraviny, které mají v CEE regionu aktuálně podíl 59 %. Společně s elektronikou, zdravím a krásou jsou jednou z nejrychleji rostoucích segmentů.
I když podíl elektronického prodeje v CEE regionu roste a dnes pokrývá již 15% nákupů, stále nakupujeme více v kamenných provozech (85%). Nárůsty jsou přitom patrné téměř ve všech segmentech produktů. Za posledních 5 let však nejrychleji rostl prodej potravin a nápojů; jeho podíl na e-commerce trhu byl dříve minimální, zatímco koncem roku 2021 dosáhl až 5 %. Hry a hračky, jakož i zboží pro domácnosti, také výrazněji stouply a momentálně tvoří 1 – 2 % všech online nákupů.
Nové výzvy
Podle CBRE odborníků bude výzvám čelit nejen realitní trh s maloobchodními provozy, ale i skladovými a logistickými nemovitostmi. Z toho důvodu by se měly oba segmenty navzájem podporovat. Jejich strategie totiž ve velké míře ovlivňuje i ESG agenda a vyšší ceny za pohonné hmoty z důvodu aktuální geopolitické situace. Jaký tedy bude mít tato situace efekt na sklady?
Experti se shodují na tom, že právě rozvoj e-commerce byl hlavním hnacím motorem zvýšené poptávky po skladových prostorách. CBRE uvádí, že právě díky rozvoji elektronického prodeje se uskutečnila jedna z největších transakcí v sektoru skladových prostor v CEE regionu za posledních 5 let. Tři velké transakce proběhly i na Slovensku, několik iv sousedních zemích.
„Právě kombinace požadavků na skladové prostory ze strany retail a e-commerce klientů, z nichž mnozí tyto dva světy spojují právě do omnichannel distribučních center, způsobila zásadní nárůst ve výměrách, které nájemci v posledních třech letech požadují. Díky tomuto trendu se dnes běžně, iu nás na Slovensku, setkáváme s poptávkou mezi 30 000 – 100 000 m² pod jednou střechou. V minulosti jsme přitom tento trend mohli vidět jen v sousedním Polsku či Česku,“ vysvětluje Michal Cerulík, ředitel pronájmu logistických a průmyslových nemovitostí, CBRE Slovensko.
Překvapivé je i zjištění, že v rámci celého CEE regionu nakupují přes internet úplně nejvíc právě naši sousedé, Polsko a Česko. Podíl online nákupů je tam totiž vyšší než průměr ve střední a východní Evropě. Podle předpovědí CBRE může online nakupování v těchto zemích v roce 2026 pokrýt až 24 %, respektive 23 % trhu.
Podobně jako v jiných zemích regionu, i Poláci a Češi obvykle nakupují přes internet elektroniku. Druhou nejoblíbenější kategorií v Česku jsou jídla, v Polsku oděvy a obuv. Co se týká Slováků, ti také nejvíce nakupují online oděvy a obuv, přičemž v oblibě je také elektronika.
Rostou i kamenné prodejny
V souladu se zmiňovaným trendem omnichannel strategií, jde růst online kanálů maloobchodních provozů ruku v ruce s rostoucím počtem kamenných provozů. Kromě roku 2020, kdy trhy čelily lockdownům, sektor rostl. Přežil nejtěžší období, ale vysoký počet návštěvníků ukázal ihned po otevření obchodů, že mnozí spotřebitelé raději nakupují offline. Prognózy CBRE naznačují, že do roku 2026 může tento tržní sektor vzrůst o 10 %.
„Offline a online prodej se vzájemně doplňují nejen z hlediska spotřebitele, ale také z pohledu obchodních řetězců. Kombinací různých kanálů, prodejních a návratových formulářů, mohou nejen vyniknout na trhu, zaručit komfort a individuální přístup zákazníkům, ale také efektivněji využívat své skladové prostory. Buď je používají k doručování objednávek do tradičních obchodů, nebo k zasílání produktů objednaných jednotlivými zákazníky online,“ uzavírá Joanna Sinkiewicz, Head of Industrial and Logistics, CBRE.