Návrh přichází v době, kdy USA hledají způsoby, jak snížit závislost na dodávkách z Číny, která je největším světovým výrobcem elektrických baterií pro vozidla.
Evropská unie (EU) je „hluboce znepokojena“ rozhodnutím USA poskytnout motoristům daňový kredit na nákup elektrických vozidel, která mají baterii vyrobenou v USA. Označila to za diskriminaci evropských výrobců automobilů.
Diskriminace
„Myslíme si, že je to diskriminační, že je to diskriminace zahraničních výrobců ve vztahu k americkým výrobcům. A samozřejmě by to znamenalo, že je to neslučitelné s pravidly Světové obchodní organizace (WTO),“ řekla novinářům ve čtvrtek mluvčí Evropské komise Miriam García Ferrerová.
Americký Senát v neděli (7. 8.) schválil návrh zákona o čisté energii a klimatu. Ten zahrnuje také daňový kredit ve výši 7500 USD (7315,64 eura) pro každého Američana při koupi elektrického vozidla od výrobce v Severní Americe, který používá elektrické baterie vyrobené v USA.
Brusel tvrdí, že by to výrazně znevýhodnilo neamerické společnosti, které montují do aut baterie odjinud. Evropa se snaží výrazně zvýšit svou vlastní výrobu elektrických baterií, jelikož se přesouvá do klimaticky neutrální budoucnosti.
„Evropská unie je hluboce znepokojena tímto novým potenciálním transatlantickým obchodním zákonem, o kterém USA v současnosti jednají,” řekla García Ferrerová.
Závislost na Číně
Ačkoli jsou daňové úlevy důležitým pobídkou k podpoře poptávky po elektrických vozidlech, EU musí také zajistit, aby byla zavedená opatření spravedlivá, prohlásila. „Takže nadále naléháme na Spojené státy, aby odstranily tyto diskriminační prvky z návrhu zákona a zajistily, že bude plně v souladu s WTO.”
Návrh zákona, za kterým stojí prezident Joe Biden, směřuje do Sněmovny reprezentantů. Přichází v době, kdy USA hledají způsoby, jak snížit závislost na dodávkách z Číny, která je největším světovým výrobcem lithium-iontových elektrických baterií pro vozidla, zejména prostřednictvím společnosti Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL).
Šéf Americké aliance pro automobilové inovace John Bozzella uvedl, že 70 % současných modelů elektrických vozidel prodávaných v USA nebude mít nárok na daňový úvěr z důvodu použití zahraničních komponentů. Vyzval přitom Washington, aby rozšířil požadavek týkající se baterií tak, aby „zahrnovala státy, které mají s USA kolektivní obranu, jako jsou členové NATO, Japonsko a další“.